FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/03/2014

Utmätning av kronofogden

Hej, kronofogden har vräkts min kompis även hon har barn,men dagen efter hon kom för att de gav henne tillstånd hämta sina saker och ting , så hon låste in sig och öppnade inte dörren sen hon bytt lås , tjänstemannen på kronofogden kunde inte göra nåt sen han gick . Idag är det tredje dag , vad ska hända på framtiden ? Kan de göra illa henne ? Hur vågade hon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig med dina frågor till Lawline.

Det är svårt att exakt förutse vad som kommer att hända i framtiden för din vän. Klart är dock att hon inte kommer undgå vräkning för att hon har låst in sig i hemmet. Troligen så kommer kronofogden be polisen att assistera om din vän fortsättningsvis inte samarbetar.

Polisen eller kronofogden kan inte göra din vän illa på godtyckliga grunder, men polisen och tjänstemannen har likt alla andra rätt att med våld försvara sig i en nödvärnssituation, alltså en situation där våld eller hot om våld är påbörjat eller överhängande mot dem. Exempelvis om din vän med våld mot dem försöker hindra vräkningen. 24 kap. 1§ punkt 1. brottsbalken. Polisen har även rätt att använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd. 10§ polislagen.

Mitt slutliga råd till din vän är att hon i största möjliga mån försöker samarbeta med kronofogden, i Sverige värnar vi om att inget barn ska behöva leva på gatan varav den bästa lösningen i hänsyn till barnet och för henne själv, torde vara att situation klaras upp så fort som möjligt.

Vill du läsa om brottsbalkens och polislagens regler själv hittar du dem https://lagen.nu/1984:387 och https://lagen.nu/1962:700

Vänliga hälsningar,

Christopher EscalanteRådgivare