Utmätning av inneboendes egendom

Hej. Om jag bor som inneboende hos en familj och betalar hyra för ett rum i deras hus, kan de då bli skyldiga att betala mina skulder? Och kan kronofogden vid utmätning ta deras egendom?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder till Lawline!

En skuld är personlig och någon annan än du själv kan inte bli skyldig att betala den. Vad gäller utmätning kan bara egendom som tillhör gäldenären utmätas, se 4 kap 17 § utsökningsbalken (UB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare