Utmätning av försäkringsersättning

Kan kronofogden utmäta ersätttning för medicinsk invaliditet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst kan det konstateras att frågor gällande utmätning regleras i utsökningsbalken (UB). Enligt 4 kap. 17 § UB så får lös egendom utmätas, om det framgår att det är du som äger den. Ersättningen för den medicinska invaliditeten är pengar, vilket också klassificeras som lös egendom. Det finns alltså som huvudregel inget som hindrar Kronofogdemyndigheten att utmäta ersättningen.

Däremot är gäldenären (du) skyddad mot utmätning av s.k. benificium-egendom. Det som aktualiseras i ditt fall är 5 kap. 1 § 1 st. 7 p. UB att pengar och banktillgodohavanden får undantas utmätning om det krävs för ditt underhåll tills annan inkomst kommit dig tillhanda, dock längst i 1 månad om inte synnerliga skäl(högt krav) föreligger. Med det sagt, det får alltså endast undantas utmätning om pengarna är nödvändiga för att du ska klara av att betala för mat, bostadskostnad m.m. Om det är så att du har familj så ska skälig hänsyn tas till det i bedömningen också, 5 kap. 2 § UB.

Sammanfattningsvis så kan Kronofogdemyndigheten mäta ut ersättningen, då det utgör lös egendom som banktillgodohavanden eller pengar. Huruvida det till en början kan undantas utmätning som benificum-egendom är inget jag kan uttala en slutsats om då jag inte vet alla omständigheter.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare