Utmätning av bostadsrätt

Hej, Jag fick ett brev om utmätning från kronofogden gällande min bostadsrätt. Jag har skulder hos kronofogden på runt 185 000 och fast jag vädjat om att komma fram till en avbetalningsplan via löneutmätning så fick jag detta brevet.

De har stängt under påsken nu så jag måste vänta tills de svarar efter påsken.. Hela påsken är förstörd och jag känner mig så ledsen.

Jag vill bara höra vad jag har för rättigheter? Kan de göra så utan ens ha gjort en löneutmätning?

Tacksam för råd! Med vänlig hälsning, D

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

När Kronofogden beslutat om mätning brukar de normalt utmäta pengar, banktillgodohavande och andra likvida tillgångar som du har först. Därefter utmäter de lön, fondandelar och lös egendom (bostadsrätt).

Kronofogden försöker i det längsta undvika att utmäta bostäder, men om du inte har någon annan egendom som Kronofogden kan sälja för att få betalt för skulden har de rätt att mäta ut bostadsrätten.

Du skriver även att du vill få en avbetalningsplan hos Kronofogden. Du nämner ej huruvida din skuld är till privata företag och privatpersoner eller till staten. När det gäller skulder till staten kan Kronofogden i vissa fall bevilja en avbetalningsplan. Men om du har en skuld till privata företag eller privatpersoner kan Kronofogden inte besluta om avbetalningsplan. Du bör därför kontakta den du är skyldig pengar och komma överens om en avbetalningsplan.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare