Utmätning av arv

Hur gör jag när jag har skuld hos kronofogden om jag har ett arv att vänta. Hur undgår jag att arvet går till kronofogden?

Lawline svarar

Hej!

Har du en skuld hos kronofogden så har de rätt enligt 4:2 Utsökningsbalken (UB) att utmäta egendom. Detta inkluderar även arv. Blir det ett överskott efter utmätningen så får du naturligtvis behålla det överskjutande beloppet.

För utmätning krävs vissa förutsättningar. Egendomen måste tillhöra dig. Exempelvis har du möbler eller annat lösöre i en gemensam bostad med någon annan, så för att möblerna ska kunna utmätas är det kronofogden som har att bevisa att egendomen tillhör dig.

Enda sättet att skydda dig från att kronofogden är att du får arvet genom ett testamente eller gåvobrev, där det framgår att ditt arv (egendomen) inte får bli föremål för utmätning. I ett sådana fall får varken kronofogden eller andra borgenärer tillgång till arvet. (Se 5 kap 5 § UB) För utmätning krävs det att egendomen måste vara överlåtningsbar. Villkor i testamentet som säger att egendomen inte går att sälja är exempelvis inte utmätningsbar. Ett annat exempel kan vara att du får en fastighet genom testamente där står föreskrivet att du enbart får fastigheten med nyttjanderätt och inte full äganderätt. Då kan inte kronofogden utmäta fastigheten för dina skulder. Allt beror således på vad det är för arv som du ska få.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare