FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/10/2017

Utlovade timmar i arbetsavtal

Hej!

Jag har en fråga angående mitt vikariat jag har i en butik som pågår mellan den 28/8 t.o.m 28/1. I mitt anställningsavtal står att jag är anställd på 5h/vecka. Jag har under september och nu i oktober fått jobba ca 80 timmar/månad fram tills nu då jag fått schema för november, där jag inte ens fått mina 5h/vecka. Blir en väldigt stor skillnad och min fråga är om jag har rätt till de 5h/vecka som står i mitt avtal?

Mvh l

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om ditt anställningsavtal antyder att du ska jobba fem timmar i veckan så innebär det att du skall få betalt för fem timmar i veckan. Din arbetsgivare är däremot inte tvingad faktiskt kalla in dig för fem timmar i veckan så länge du får betalt för denna tid. Med tanke på att du är vikarie så kan det säkerligen vara så att din arbetsgivare förväntar sig att du skall hoppa in när någon är sjuk eller hoppa in med kortare varsel och att du du kommer få den andel av timmar som fattas.

Prata med din arbetsgivare och se vad han eller hon tänkt! Du är i varje fall garanterad att få betalt för dina fem timmar i veckan.

Vänliga hälsningar,

Johan LucaRådgivare