Utländska vårdnasmåls giltighet iu sverige

Hej,

Jag är svensk medborgare, bosatt I Kenya och gift med en Kenyansk medborgare.

Vi har en dotter som föddes i maj 2015, och pappan har inte sett henne, eller försökt bibehålla en relation till henne sedan han lämnade oss i Juli 2015.

Jag har precis ansökt om skilsmässa och kommer med största sannolikhet att få ensam vårdnad här i Kenya.

Kommer det domslutet även vara giltigt i sverige? Eller hur får jag ensam vårdnad i sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Huruvida en utländsk vårdnadsdom ska erkännas i Sverige har prövats av högsta domstolen och de har kommit fram till att då det saknas lagstöd kan inget erkännande ske (HD:s dom Ö 5110-12). Lagstöd för erkännande finns inom EU i Bryssel 2 förordningen och gentemot andra länder kan lag (1989:14) om erkännande och verkställighet av utländska vårdnadsdomar användas. Dessa regelverk bygger samtliga på ett rättsligt samarbete om erkännande av vårdnadsdomar mellan Sverige och de andra länder. Kenya är tyvärr inte med i något sådan samarbete enligt varken Bryssel 2 eller enligt den svenska lagen och därmed kommer den Kenyanska domen inte kunna verkställas här i Sverige.

Sättet du får ensam vårdnad i Sverige bör därmed vara att du ansöker om vårdnad inom ramen för ett vanligt vårdnadsmål i tingsrätten. Tingsrätten kan då anse att de kan tillmäta den kenyanska domen en bevisverkan. (Se NJA 2015 not n 6)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare