Utländsk vigsels giltighet i Sverige

Detta är ert svar på en allmänt tillgänglig fråga på er site

"Om ni gifter er:

Om ni ingår ett giltigt äktenskap i Sverige föreligger det en presumtion för att uppehållstillstånd ska beviljas (5 kap 3 § 1 punkten utlänningslagen). Det innebär att din pojkvän i så fall ska beviljas uppehållstillstånd om inte migrationsverket bevisar att ni inte avser att leva tillsammans.

Det blir alltså lättare för din pojkvän att få uppehållstillstånd beviljat om ni gifter er.

Med vänlig hälsning,

Caroline Orava

"

Tilläggsfråga - Vad är ett "giltigt äktenskap i Sverige" ? Ska dokumenten om ingående av äktenskap godkännas av Skattemyndigheten ? Vilka instanser utomlands kan utfärda dokument som godkänns ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt Lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap (IÄL) 7§ är ett äktenskap som ingås utomlands enligt huvudregeln giltigt i Sverige, om det är giltigt i den stat där äktenskapet ingicks. Det vill säga att ni kan ingå äktenskap i ett annat land än Sverige, och att äktenskapet sedan kommer att vara giltigt i Sverige så länge det är giltigt i det land där ni gifte er.

Det finns en undantagsregel i IÄL 8a§ som stadgar när ett äktenskap som ingåtts i annan stat inte erkänns i Sverige. Denna blir bland annat tillämplig om det vid vigseln förelåg ett äktenskapshinder enligt svensk rätt och en av makarna var svensk medborgare eller hade hemvist här. Äktenskapshinder regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB) 2 kap. och ingenting i din fråga indikerar på att det skulle föreligga något sådant.

Viktor WihlstrandRådgivare