Utländsk pension till obegränsat skattskyldig person beskattas i Sverige

Hej,

Jag undrar vad som gäller och vad man bör tänka på angående beskattning om man skriver sig i Sverige och får svenskt personnummer och är från annat EU-land och pensionär. Har förstått att man ska folkbokföra sig om man planerar stanna mer än ett år i Sverige, vad händer då med skatten på den pension man får in på sitt bankkonto i annat EU-land? Hur sker kontroll på hur länge man varit i Sverige när det gäller inom EU, kan man resa fram och tillbaka utan problem?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att den som är obergränsat skattskyldig i Sverige är skattskyldig för alla sina inkomster, både i Sverige och från utlandet.

För obegränsad skattskyldighet krävs bosättning eller stadigvarande vistelse här i landet. I praktiken innebär detta att den som "tillbringat sin dygnsvila i Sverige, dvs. ha övernattat här" i "en sammanhängande tidsperiod på sex månader eller mer" anses uppfylla kravet på stadigvarande vistelse. Tillfälliga avbrott, dvs kortare eller lika långa som tidigare eller efterföljande vistelse i Sverige, påverker inte bedömningen om stadigvarande vistelse. Du kan läsa vidare, om du vill, i Skatteverkets rättsliga vägledning här.

När det gäller den faktiska beskattningen, sker denna enligt det skatteavtal som gäller mellan Sverige och det andra landet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare