FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/10/2016

Utländsk medborgares rätt att köpa hus eller lägenhet i Sverige

Hejsan!

får en albansk medborgare köpa lägenhet eller hus i sverige?

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Det finns inga lagliga förbud för en albansk medborgare att förvärva hus eller lägenhet i Sverige. Kraven för fastighetsköp finns reglerat i jordabalken (1970:994) se här men kraven för giltiga köp av bostadsrätter eller fastigheter är enklare att förstå om köparen besöker lantmäteriets hemsida här. Ett viktigt krav är att den albanska medborgaren visar att denne är myndig till lantmäteriet inför ansökan om lagfart genom exv. en inskickad kopia av dennes pass.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare