Uthyrning i andra hand av bostadsrätt

Hejsan.

Jag har en fråga gällande ägande av bostadsrätter.

Jag har under 3 års tid snart bott i södra delarna av stockholm, och har länge kännt att de är väldigt långt bort från mina områden där jag är uppvuxcen och har alla goda vänner. Så jag funderar så här.. Finns de någon lag som säger emot att hyra ut min bostadsrätt för ett bra pris. och sen samtidigt äga en hyresrätt i annan del av sverige ? menar mer att finns de något som säger emot att äga 2 lägenheter varav en hyres och en bostadsrätt .

Tack på förhand för svaret.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har rätt att hyra ut din bostadsrätt och samtidigt bo i en hyresrätt. När det gäller hyresrätten så är detta ett hyresavtal och du äger aldrig bostaden. Bostadsrätten är en upplåtelse av en lägenhet av en bostadsrättsförening som du äger en andel i. Det är därför upp till bostadsrättsföreningen att bestämma huruvida du kan hyra ut din lägenhet till någon annan och hur länge. Kontakta din bostadsrättsförening för mer information. Skulle bostadsrättsföreningen motsätta sig en uthyrning i andra hand så finns det en möjlighet att vända sig till Hyresnämnden.

När det gäller priset för att hyra ut din bostadsrätt så regleras det i Privatuthyrningslagen som du hittar här.

Du har rätt till en kostnadsbaserad hyra vilket innebär att hyran inte får vara påtagligt högre än summan av din kapitalkostnad och din driftskostnad. Det förutsätter att du endast hyr ut bostadsrätten till en person eller ett par (inte flera inneboende som hyr olika rum).

Din kapitalkostnad är en skälig årlig avkastningsränta på bostadsrättens marknadsvärde. Enligt förarbeten till privatuthyrningslagen så är avkastningsräntan skälig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta. Den är inte kopplad till dina faktiska kostnader så oberoende av vad dina faktiska kostnader är ska kapitalkostnaden räknas ut på detta sätt.

Dina driftskostnader är till exempel elkostnader, avgift till bostadsrättsföreningen och dylikt. Om du hyr ut bostadsrätten möblerad kan du ta ut ersättning för möbelslitage. Till skillnad från kapitalkostnaden är driftskostnaden kopplad till dina faktiska kostnader.

Om du tar ut en för hög hyra kan dena prövas av Hyresnämnden men du kan inte bli retroaktivt återbetalningsskyldig för oskäligt hög hyra.

Hyr du ut bostadsrätten till flera inneboende som hyr olika rum kommer privatuthyrningslagens regler endast att gälla den första hyresgästen. För de andra gäller hyreslagens regler som du hittar HÄR. Enligt hyreslagens regler räknas hyran ut på ett annat sätt och dina faktiska kostnader tas inte i beaktan. Du kan bli retroaktivt återbetalningsskyldig för oskäligt hög hyra till de personer som omfattas av hyreslagens regler.

Den hyra du får om du hyr ut din bostadsrätt räknas som skattepliktig inkomst och du blir skyldig att redovisa ersättning både i kontant och i annan form. Det finns ett schablonavdrag på 40 000 kr som du får göra avdrag för och du får även lägga till summan för erlagda avgifter till bostadsrättsföreningen.

Om du tex hyr ut din bostadsrätt för 8000 kr i månaden och betalar 2000 kr i avgift till bostadsrättsföreningen så kommer du att ha en hyresintäkt på 96 000 kr som du drar av 40 000 kr + 24 000 kr (avgift) från, det innebär att du ska betala skatt på 32 000. Bestämmelser om detta hittar du i Inkomstskattelagen eller på skatteverkets hemsida.

För att sammanfatta svaret på din fråga: Du kan hyra ut din bostadsrätt och samtidigt bo i en hyresrätt. Kontakta din bostadsrättsförening för att få tillstånd om det krävs. Du sätter själv hyran men denna får inte vara oskäligt hög. Du blir redovisningsskyldig till Skatteverket och du kan bli skyldig att betala skatt för dina hyresintäkter.

Behöver du hjälp med att skriva avtal så erbjuder Lawline tjänster för det. Till höger på sidan så hittar du en länk.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Joakim WahlgrenRådgivare