Uthyrning i andra hand

Hej! Jag har skrivit kontrakt och flyttat in i en hyresrätt den 1/9. Nu vill jag hyra ut den i andra hand för att testa på samboförhållande. Kan jag, enligt Jordabalken 12 kap 40 § 2 st. 1 p., (eller någon annan paragraf som jag inte vet), hyra ut min lägenhet? Kan hyresvärden neka en andrahandsuthyrning, för t.ex. att jag har hyrt lägenheten för kort tid eller liknande? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om hyra av fast egendom hittar du i Jordabalken (JB) 12 kap, se https://lagen.nu/1970:994.

Som huvudregel krävs det att du har fått hyresvärdens tillåtelse för att du ska kunna hyra ut din lägenhet i andra hand och hyresvärden kan alltid välja att neka (JB 12 kap 39 §). Om hyresvärden inte samtycker så kan dock istället hyresnämnden lämna tillstånd till andrahandsuthyrningen (JB 12 kap 40 §). Ett sådant tillstånd ska lämnas om hyresgästen på grund av någon av de uppräknade situationerna i paragrafen har ett beaktansvärt skäl till uthyrningen och hyresvärden inte har någon befogad anledning att säga nej. Att man vill flytta ihop med någon på prov kan vara en grund för att få tillstånd om hyresgästens intresse anses vara beaktansvärt i det enskilda fallet. Dessutom så måste den som ska hyra i andra hand vara en skötsam person. Ett tillstånd brukar inte ges på längre tid än ett år.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare