Uthyrning av bostadsrätt utan samtycke

Hej! Min fråga är vad som sker om man hyr ut sin bostadsrätt utan godkännande? Kan man bli tvungen att tvångssälja? Och vad är innebär isåfall en tvångssäljning till skillnad från en vanlig försäljning av bostadsrätten ifråga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om detta hittar du i Bostadsrättslagen (BRL), här.

Du måste som huvudregel inhämta samtycke från din bostadsrättsförening innan du hyr ut din lägenhet, se 7:10 BRL. I den mån du inte gör detta är din nyttjanderätt till lägenheten förverkad och din förening kan säga upp dig till avflyttning, se 7:18 § 2 pt BRL.

Du har dock rätt att försöka ställa saker tillrätta och därmed inhämta samtycke. Om du gör detta utan dröjsmål har föreningen inte rätt att avhysa dig, se 7:20 § 2 st BRL. Om din förening inte ger dig samtycke kan du även försöka vända dig till hyresnämnden och be om tillåtelse, se 7:11 BRL.

Sammanfattningsvis råder jag dig alltså att inhämta samtycke innan du hyr ut lägenheten och om det redan är försent så borde du försöka rätta till det hela genast genom att fråga din förening om lov för uthyrningen.

Lycka till!

Denise PetersRådgivare