Uthyrning av bostadsrätt till juridisk person

Gäller samma regler för andrahandsupplåtelse till en juridisk person som till en vanlig person? Kan en Brf neka andrahandsuthyrning då det är fråga om en medlem som vill hyra ut till en juridisk person?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bostadsrätt återfinns i bostadsrättslagen, se här.

Det finns ingen särskild bestämmelse om andrahandsuthyrning till en juridisk person, så det är samma regler som gäller som för uthyrning till fysisk person. Om du avser att hyra ut hela bostadsrätten behöver du alltid styrelsens samtycke enligt 7 kap. 10 § bostadsrättslagen. Styrelsen kan alltså neka en uthyrning. Det du kan göra om styrelsen nekar är att begära tillstånd till uthyrning av hyresnämnden, se 11 § samma kap.

Skäl till uthyrning kan t.ex. vara studier på annan ort, militärtjänst, vård av nära anhörig eller dylikt. Har du sådana skäl kommer du troligen få ett tillstånd till att hyra ut din bostadsrätt av hyresnämnden.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare