Uthyrning av bostadsrätt

Hej, vi bor i en nybildad bostadsrätt. En stiftelse har köpt två lägenheter som som dom hyr ut veckovis. Är det lagligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

För att en bostadsrättshavare ska få hyra ut lägenheten måste bostadsrättsföreningens styrelse ge sitt godkännande till uthyrningen (7 kap 10 § 1 st bostadsrättslagen) och om styrelsen inte godkänner finns möjlighet att få tillstånd av hyresnämnden, om det finns befogade skäl att hyra ut (7 kap 11 §). De undantag som finns från kravet på godkännande är inte aktuella i i ditt fall (7 kap 10 § 2 st).

Styrelsen måste alltså ge sitt godkännande till stiftelsens uthyrning och om de inte medger det kan hyresnämnden ge tillstånd. Om det inte finns tillåtelse är stiftelsens bostadsrätt förverkad och stiftelsens bostadsrätt får sägas upp (7 kap 18 § 2), om stiftelsen inte slutar med uthyrningen efter tillsägelse och om de inte söker om hyresnämndens tillstånd och får sådant tillstånd (7 kap 20 §).

Jag skulle råda dig att höra med bostadsrättsföreningens styrelse om stiftelsen har styrelsens eller hyresnämndens godkännande till uthyrningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga – hör gärna av dig om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare