FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet15/02/2018

Utgör snöslunga/gräsklippare fastighetstillbehör eller lös egendom?

Hej!

Vid köp av fastighet, anses t.ex en snöslunga eller gräsklippare vara fastighetstillbehör eller lös egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I ditt fall rör det sig om köp av fastighet, varför jordabalken blir tillämplig att utforska (1 kap. 1 § jordabalken (JB)). Definitionen av fastighetstillbehör regleras i det nästkommande kapitlet där det bland annat uttryckligen står att:

"Till en fastighet hör

byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk,

på rot stående träd och andra växter,

naturlig gödsel.

(...)"

Jag bedömer och tolkar det som att varken gräsklippare eller snöslungor omfattas av paragrafen om fastighetstillbehör. Det är istället den eventuella villan/huset som står på marken(fastigheten) som klassas som fastighetstillbehör. Vad tillhör då själva byggnaden? Jo, det som i lagens namn kallas för byggnadstillbehör (2 kap. 2 § JB). Till begreppet hör fast inredning och annat som byggnaden försetts med. Gränsdragningen är lite oklar. Ett klassiskt exempel är att en mikrovågsugn som står löst på diskbänken troligtvis utgör lös egendom, medan en inbyggd mikrovågsugn kan utgöra ett byggnadstillbehör – och därmed vara del av fastigheten. Utgångspunkten är att föremålet ska vara fast förankrat och vara ägnat för stadigvarande bruk i byggnaden. Detta är av relevans vid fastighetsöverlåtelser som i ditt fall.

Både gräsklipparen och snöslungan är flyttbara objekt och jag bedömer därför att de inte utgör byggnadstillbehör heller. Enligt en motsatsvis tolkning från vad som är fast egendom, klassas objekten som lös egendom. Om inget annat avtalats ska de därmed inte anses följa med fastigheten vid en överlåtelse.

Återkom gärna om du vill ha svar på någon ytterligare fråga!

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare