FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet24/09/2013

Utgör baracker inredda som studentbostäder fast eller lös egendom?

Det ska byggas nya studentlägenheter i form av baracker på ett universitets campus. Kommer dessa att utgöra lös egendom, byggnad, inventarie eller något annat liknande?

Lawline svarar

Hej,

Baracker får antas vara byggnader och kan därmed vara både lös och fast egendom. De kan aldrig vara inventarier.

Enligt 1 § i 1 kap jordabalken, som du hittar https://lagen.nu/1970:994, är jord fast egendom. Allt annat är lös egendom. Man får utgå ifrån att en barrack är att se som en byggnad. Om en byggnad har en annan ägare än jorden som den står på är den lös egendom. Men, enligt 1 § och 4 § 2 kap jordabalken, blir baracken en del av fastigheten när byggnaden ägs av samme ägare som marken tillhör.

Med inventarier uppfattar jag att man oftast menar fast inredning i en byggnad. De definieras närmare i 2 § 2 kap och kallas där  för byggnadstillbehör

Thomas HefnerRådgivare