Utgör anklagelse för faderskap förtal?

Hej!

Mitt namn är Elli och jag har en fråga angående förtal/slander. Under ett års tid har en kvinna gått och anklagat min man för att vara far till hennes barn. Hon har smutskastat honom totalt i sociala medier och även i tidningar. Familjerätten fick tillslut tvinga henne till ett DNA test som visades vara negativt och ändå fortsätter hon att påstå att det är hans. Min man mår otroligt dåligt och vi vill ha stopp på det här en gång för alla då det påverkar hans karriär med tanke på att han är en känd profil. Dom känner inte varandra, har aldrig kännt varandra! Hjälp oss vad kan vi göra?

Med vänlig hälsning,

Elli

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

Bakgrund om brottet förtal

Förutsättningarna som måste vara uppfyllda för brottet förtal skall bli aktuellt framkommer i 5 kap. 1 § Brottsbalken. Förtal innebär att en person beskyller en annan person för ett brott eller annan gärning eller uppgift om faktiskt omständighet. Det är enbart allvarligare beskyllningar som normalt klassas som förtal. Beskyllningen skall även ha lämnats till tredje man, alltså inte enbart till den person som beskyllningen rör utan även en utomstående person. Brottet är därmed fullbordat så fort tredje man tagit del av uppgifterna. En tredje förutsättning är att de uppgifter som personen har spridit skall vara ägnade att utsätta den utpekade personen för annans missaktning. Detta innebär att yttrandet skall ha för avsikt att nedsätta den beskylldes anseende, men effekten av yttrandet måste inte ha blivit att den beskylldes anseende verkligen har påverkats. Det krävs alltså inte att man bevisar att det som personen har sagt faktiskt har fått de verkningar som det var tänkt, utan enbart att beskyllningen var tänkt att ge denna effekt. Vid dessa bedömningar utgår man från den utsattes och dennes omgivnings perspektiv och vad denne upplever som nedsättande.

I den situation du beskriver har en kvinna beskyllt din man för att vara far till hennes barn. Eftersom beskyllningen även skett i sociala medier och i tidningar så har uppgifterna nått tredje man och alltså inte enbart dig och din man vilket är en förutsättning för förtal. Om din man bedömer att ett sådant rykte kan skada hans karriär och detta även upplevs som besvärande då din man är en känd profil, kan det eventuellt bedömas som nedsättande. Hur ett sådant uttalande bedöms beror på vilket yrke och situation som din man befinner sig i. Att exempelvis påstå att någon är otrogen eller ohederlig utgör normalt sett inte sådana allvarliga beskyllningar att de utgör förtal. Dock kan den situation som du beskriver där din man är en känd profil utgöra en sådan situation i vilken ett sådant påstående kan göra större skada än normalt och alltså är det inte helt klart om beskyllningen är att bedöma som förtal eller inte. Det krävs även att beskyllningen var avsedd att kränka din man vilket kan vara fallet då din man smutskastats i sociala medier och tidningar. Det måste dock göras en samlad bedömning för att avgöra om uttalandet utgör förtal eller inte.

För att det skall vara fråga om förtal får inte heller den som lämnade uppgiften vara ursäktad genom att lämnandet av uppgiften var försvarligt eller att den som lämnade uppgiften var skyldig att uttala sig, vilket framkommer i 5 kap. 1 § st 2 Brottsbalken. Detta innebär att trots att kvinnans beteende kan klassas som förtal så kan detta ursäktas om hennes agerande är försvarligt på något sätt. Detta måste också tas i beaktande då man bedömer om kvinnan kan dömas för förtal. Skulle hon alltså ha haft goda skäl att misstänka att din man faktiskt var far till barnet, saknar det alltså betydelse om det visar sig att han inte är det genom DNA-test. Uttalandet kan alltså i det fallet inte bedömas som förtal. Eftersom du skriver att din man inte känner kvinnan verkar det troligt att denna invändning inte skulle anses vara relevant.

Råd och vägledning

En väg man kan gå är att väcka enskilt åtal mot kvinnan för förtal. Det man skall tänka på då är att förtal utgör ett målsägandebrott. Detta innebär att det normalt sett inte är polis eller åklagare utan den kränkte som själv måste väcka åtal. Allmänt åtal av polis eller åklagare blir enbart aktuellt om åklagaren anser det påkallat ur allmän synpunkt, vilket det kan vara om brottet är särskilt grovt, om det har ett klart samhällsintresse eller har fått en stor utbredning i samhället, se 5 kap. 5 § Brottsbalken. Det är dock inte troligt att så skulle vara fallet här. Det som istället blir aktuellt är ett enskilt åtal vilket kommer innebära en civilrättslig process där ni själva får föra processen och även får stå risken för att betala kostnaderna om ni inte skulle vinna. Att väcka åtal medför även en risk för att ännu större uppmärksamhet riktas mot din man. Detta kan ju vara bra om ni vinner men kan även medföra negativ publicitet om ni förlorar.

Eftersom chanserna är små att ert mål skulle tas upp som allmänt åtal så är det troligt att en polisanmälan inte ger en så stor effekt. Mitt råd är därför att ni tar kontakt med en kunnig jurist på området för en kort konsultation för att bedöma chanserna för att vinna ett mål mot kvinnan innan ni startar en process.

Om ni skulle välja att väcka åtal mot kvinnan så är det viktigt att tänka på att bevisningen har stor betydelse i målet. Ni har bevisbördan för att den ärandekränkande uppgiften har lämnats, alltså måste ni bevisa att kvinnan verkligen har påstått att er man är far till hennes barn. Skulle kvinnan göra en invändning och påstå att det var försvarligt av henne att påstå att er man var far till barnet så har ni även bevisbördan för att visa på motsatsen, alltså att det inte var försvarligt. Beviskravet för förtal är att det skall vara ställt utom rimligt tvivel att kvinnan har begått förtal, alltså ett relativt högt ställt beviskrav. Det är viktigt att ni har starka bevis för att styrka ert påstående som exempelvis vittnen eller skriftliga bevis på kvinnans påstående.

Jag måste återigen råda er att innan ni startar en process som kan vara både kostsam, utdragen och påfrestande tänka igenom hur stora chanserna är för er och även eventuellt rådfråga en kunnig jurist. Det bästa vore självklart om ni på något sätt kunde förlikas med kvinnan och slippa det besvär som en process innebär.

Vänliga hälsningar

Kristina SvenssonRådgivare