Utgör äktenskap ingånget utomlands äktenskapshinder för att gifta sig på nytt i Sverige?

Hej!

Är det möjligt för en redan gift muslimsk man att gifta sig lagligt med en svensk kvinna?

I hans hemland är det lagligt, han bor i Egypten.

Vi är alla vuxna, så det är inget tvång. Det är bara så att vi älskar varandra och skulle vilja gifta oss.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Kortfattat svar på din fråga: Nej, det är inte möjligt att gifta sig lagligt i Sverige om man redan har en make, från Sverige eller något annat land.

Att som gift ingå nytt äktenskap är brottsligt i Sverige, och rubriceras tvegifte. Båda parterna döms som gärningsmän till brottet och straffet kan bli böter eller fängelse i upp till två år för vardera. Straffbestämmelsen hittar du här.

Vad gäller äktenskap som ingåtts i andra länder så är de giltiga även i Sverige om de är giltiga i det landet där de ingicks, se 1 kap. 7 § Lag (1904:26 s.1) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap(länk har du här).

Om din egyptiske partners äktenskap är giltigt i Egypten så är det alltså giltigt även i Sverige, och det utgör tyvärr äktenskapshinder för er att lagligen gifta er här.

Jag hoppas du är nöjd med svaret på din fråga!

Har du några ytterligare frågor så kan du ställa dem i kommentarsfältet här nedan.

Lucas CyrénRådgivare