FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/08/2017

Utge sig för att vara ordningsvakt

Hej!

Jag undrar om det är lagligt/straffbart att bära en jacka från en ordningsvaktsuniform som privatperson. Då menar jag inte en hel uniform, utan helt enkelt en jacka tillsammans med förövrigt vanliga kläder. Mest som ett fashion statement liksom! Vad jag har förstått det som så är det inte lagligt att få folk att tro att man arbetar som ordningsvakt genom att springa runt i en uniform och luras (alltså föregivande av allmän ställning), men är nyfiken på om man får bära en uniformsjacka om det framgår till viss del att man bara är en grabb utan något bättre för sig.

Tack på förhand :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kortfattat så är det olagligt för dig att ha på dig en jacka från en ordningsvaktsuniform. Enligt 17 kap. 15 § Brottsbalken så är det straffbart med böter eller fängelse i upp till 6 månader och kallas för "föregivande av allmän ställning" som du skrev i din fråga. Jackan räcker om det står ordningsvakt eller liknande på den. Dvs. något som kan få allmänheten att tro att du faktiskt är ordningsvakt.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare