Utgångspunkt för bodelning, dagen man ansöker om skilsmässa

Hej,

Min man och jag har ansökt om äktenskapsskillnad och vår betänketid går ut hösten 2016

Jag vill starta ett aktiebolag närmaste veckan. Min fråga är:

Äger han någon del av aktiebolaget vid bodelning? Eller är företaget helt och hållet mitt?

Om han skulle äga del i bolaget, hur skulle hans ansvar vara i de lån som har tagits för bolagets del.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När två makar skiljer sig skall man genomföra en bodelning där makarnas egendom delas lika mellan dem. När man fastställer vad som skall ingå i bodelningen utgår man från hur egendomsförhållandena såg ut den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Alltså den dagen ni ansökte om skilsmässa, detta framgår av 9:2 i äktenskapsbalken. Detta betyder att det som sker efter den dagen, och under er betänketid, inte skall räknas med i bodelningen. Ditt nystartade aktiebolag kommer alltså inte vara en del av den egendomsmassa som skall delas lika mellan er.

Har du däremot investerat några av dina egna pengar in i ditt bolag, och då minskat den egendomsmassa som skulle ingå i bodelningen, kommer detta trots allt ingå i bodelningen. Man kommer då i bodelningen räkna på det som om du aldrig fört över pengarna till ditt bolag, och dela lika mellan er efter de förutsättningar som alltså rådde dagen ni ansökte om skilsmässa. Det kommer därför påverka hur mycket du får ut i bodelningen, ev att du kommer behöva betala din make för en del av de pengar du investerat i ditt bolag.

Jag hoppas detta svarar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare