FrågaPROCESSRÄTTDomstol21/11/2017

Utformning av yrkande

Hej,

Vid en grov misshandel säger brottsoffermyndigheten att man kan yrka på 20 000 kr för kränkning. Är det en summa som måste följas eller kan man yrka på mer? Och vad skulle konsekvenserna kunna bli?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det som styr processens ram är parternas yrkande. Det som är bra att tänka på när man skriver sitt yrkande är att man har med allting som man vill kräva. Domstolen kan inte döma ut mer än vad parterna yrkar. Domstolen är alltså "begränsade" efter yrkandet. Ifall du yrkar 20 000 kr så kan domstolen endast döma så att du får 20 000 kr eller mindre (och inte mer). Om du yrkar 50 000 kr så kan domstolen endast döma så att du får 50 000 kr eller mindre (och inte mer).

Du får självklart följa brottsoffermyndighetens råd och yrka 20 000 kr. Konsekvensen av detta är att domstolen endast kommer kunna döma att din motpart ska betala till dig 20 000 kr eller mindre. Du måste dock inte följa brottsoffermyndighetens råd. Du kan naturligtvis yrka en högre summa (vilken summa du vill) så länge du har stöd för det. Om du yrkar en högre summa så kommer domstolen inte att vara begränsade till 20 000 kr utan till den summan som du anger. Du kan alltså få den summa som du yrkar eller mindre. Men du kan inte få mer än den summa som du yrkar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare