Utformning av äktenskapsförord

Räcker det att skriva att alla mina fastigheter ska vara enskild egendom mina bilar mina bankkonton ska vara min enskild egendom i ett äktenskapförord. Eller måste allt specificeras vilka hus de gäller vilka bilar vilka konton? Allt står i mitt namn och från början. Förutom halva huset äger vi halva var av. Men så har de varit från början

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Det finns inget uttryckligt regelverk kring utformningen av äktenskapsförord. Enligt uttalanden i den juridiska litteraturen är det dock otillåtet med villkor som gör det möjligt för en make att efter äktenskapsförordets upprättande ensam påverka omfattningen av vad som ska vara enskild egendom.

Det går alltså inte att avtala att ett bankkonto ska vara enskild egendom eftersom du då skulle kunna sälja allt ditt giftorättsgods och placera köpeskillingen i ett bankkonto inför en stundande skilsmässa och på så sett öka din enskilda egendom utan din makes/makas samverkan.

Samma sak gäller ett villkor om alla dina fastigheter och bilar ska vara enskild egendom. Du får då en möjlighet att byta ut ditt giftorättsgods till bilar och fastigheter och på så sätt öka den enskilda egendomen utan din make/makas samverkan. Däremot kan du specificera i äktenskapsförordet vilka fastigheter och bilar som ska vara enskilda, eftersom du då inte får någon möjlighet att utan samtycke från din make eller maka öka omfattningen av din enskilda egendom.

Jag rekommenderar att ni anlitar en jurist när ni upprättar ert äktenskapsförord för att säkerställa att det görs på ett korrekt sätt.

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare