Utformande och upprättande av skuldebrev

Hej San,

Jag hoppas att allt är bra med dig,

Min kompis behöver låna 150 000 :- Kr från mig för ett år utan ränta, men därefter låntagare ska debiteras årsränta med 20% av lån summan.

så, jag vill skriva och dokumentera ordentligt och lagligt det lån i Skuldebrev för säkerhetskull.

Kan ni vara snällt att förslå någon rätt skuldebrev format.

Tack i förskott för hjälp och hoppas att hör av dig så snabbt som möjligt!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga verkar vara vilken typ av skuldebrev som du bör upprätta. Det är vanligast att utforma ett enkelt skuldebrev när det gäller ett lån mellan privatpersoner. Ett sådant brev är normalt inte ämnat att överlåtas och skulden ska betalas till den borgenär som är angiven i brevet, 26 § lag (1936:81) om skuldebrev (skuldebrevslagen).

I Lawlines gratistjänst ingår inte upprättande av avtal. Om du behöver hjälp med att utforma och upprätta ett skuldebrev, kan du vända dig till vår betalningstjänst där du kan beställa ett skräddarsytt skuldebrev.

Nedan hittar du lagen som jag har hänvisat till i mitt svar och de avtalstyper som Lawline kan upprätta åt dig.

Skuldebrevslagen. Skräddarsy avtal

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare