Utformande av varningsbrev

Hej!

Jag har en fråga angående ett radhus som jag har hyrt ut, hyresgästen brukar alltid vara 7-10 dagar sen med hyresbetalningarna till mig.

Jag tänkte skriva ett varningsbrev till hyresgästen men frågan är vad jag bör tänka på när jag skriver detta? Och om jag bör skicka det med rekommenderat brev så att jag har ett bevis inför en eventuell tvist.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Utifrån din fråga så skulle jag rekommendera att du i brevet beskriver vad du anser att hyresgästen gjort för fel, vilka tillfällen det avser, eventuella åtgärder framöver om en förbättring inte sker, tala om i brevet att du vill erhålla betalning inom rätt tid, datumet då du skrivit brevet och avslutningsvis signera brevet med din signatur.

Sen har du helt rätt i att du ska skicka det som rekommenderat brev, men jag rekommenderar även att du tar en kopia på brevet innan du skickar iväg det. Det är även viktigt att tänka på att behålla kvittot när du postar brevet.

Jag bifogar även en länk till socialstyrelsen avseende hur vräkningsprocessen går till om det skulle bli aktuellt framöver. Jag tänker då främst på så att allt går korrekt till.

(http://www.socialstyrelsen.se/hemloshet/vrakningsforebyggandearbete/vrakningsprocessen)

Hoppas att allt löser sig, lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Abraham Zeito

Lawline RådgivareRådgivare