Utformande av testamente

Hej!

Det är så att min mamma har känt en äldre kvinna i otroligt många år. Denna kvinna har ingen man barn eller syskon och hon är 92 år gammal. Hon säger att hon vill ge all kvarlåtenskap till min mamma då hon inte vill att staten tar allt. Hur ska testamentet skrivas? alltså räcker det med t.ex:

Undertecknad bestämmer härmed att all min kvarlåtenskap med full äganderätt ska tillfalla nedan angivna person. Detta är min yttersta vilja.

Och så står namnet på min mamma t.ex? är till exempel bostad som står på hennes namn inkluderad osv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Regler kring upprättande av testamente finns i Ärvdabalkens 10: kap., som du hittar här. För att ett testamente ska vara giltigt krävs det att det är skriftligt och undertecknat av testator. Vidare behöver underskriften antingen göras eller vidkännas av testator i närvaro av två vittnen som ska underteckna testamentet. Den som är förmånstagare enligt testamentet får inte vara vittne, inte heller dennes barn, mer om obehöriga vittnen finns i ÄB 10:4.

I övrigt är det viktigt att testamentet är tydligt utformat avseende egendom och förmånstagare. Hur det ska göras i ert fall kan jag inte svara på, det lämpar sig inte för denna enklare rådgivning. Vill du ha hjälp med att upprätta ett testamente kan du vända dig till våran avtalstjänst, där vi erbjuder hjälp med att utforma ett testamente online eller med rådgivning av en jurist till ett fast pris. Jag hoppas att du har förståelse för att jag här inte kan garantera en utformning av ett testamente.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare