Utformande av gåvobrev och testamente

Hej

Jag är gift och vi har 2 gemensamma döttrar. Min man har ett barn i ett tidigare förhållande. Vi köpte ett hus 2011 där vi äger hälften var. Min man vill ge mig sin hälft av huset i gåva. Han vill att våra gemensamma barn och jag skall få huset i fall att han faller ifrån. Hur går man tillväga?

Tack på förhand

Hälsningar

Anette Carlsson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör dels om hur du bör utforma ett gåvobrev och dels om hur du bör utforma ett testamente.

Allmänt om arvsrätt

Om huset inte är enskild egendom eller om det inte testamenteras bort till någon annan så har era barn bäst arvsrätt efter din man, 2 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637). Du som efterlevande make ärver dock kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt i första hand och de gemensamma barnen får vänta på sitt arv tills du går bort, 3 kap. 1 § ärvdabalken.

Om jag uppfattar dig rätt så vill din man endast att egendomen tillfaller dig och de gemensamma barnen och alltså inte hans barn sedan tidigare? Hans avkomma har rätt till hälften av kvarlåtenskapen och det går inte att testamentera bort, 7 kap. 1 § ärvdabalken. Det är dock upp till den avkomman om denne vill invänta sitt arv och låta det tillfalla den efterlevande maken och ärva kvarlåtenskapen först efter dennes död, 3 kap. 1 § och 3 kap. 9 § ärvdabalken.

Avslutande råd

Din man kan ge dig den andra hälften av huset i gåva genom ett gåvobrev. Om din man vill att hans egendom ska fördelas på ett specifikt sett så bör han upprätta ett testamente där fördelningen tydligt anges.

Upprättande och utformande av gåvobrev och testamente ingår inte i gratistjänsten, utan jag rekommenderar att han beställer skräddarsydda avtal som finns att beställa här.

Hör gärna av dig om du har fler frågor. Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare