Utflyttad hyresgäst som inte batalr hyran, behåller nyckeln, slitage m.m.

Hej, Jag har hyrt ut min hyresrätt i andrahand i ett år. Vi skrev tillsvidare kontrakt med 3 mån uppsägning. Hon sa upp lght den 2 okt via telefon men jag var snäll och gick med på att räkna det från september månad då hon skulle ut och resa i december. Nu har hon inte betalat sin sista hyra den 25 nov och hon har lämnat lägenheten ostädad. Dock stod det inget på kontraktet om flyttstädning, tog det som en självklarhet. Hon kom aldrig när vi skulle besiktiga lägenheten så nu saknas även nycklar. Jag får inte tag på henne någonstans och hon ska flytta till thailand om några dagar. Jag vet att jag kan göra en anmälan hos kronofogden som jag ska göra. Kan jag göra något åt att hon lämnade lägenheten ostädad? Och hur gör jag med nyckeln? Räknas det som stöld som jag kan anmäla hos polisen? Hon har även rökt innomhus då vittnen har sett det, det var förbjudet på kontraktet. Hennes hund har även gjort rivmärken på min soffa. I kontraktet stod, normalt slitage räknas ej vid slitage av djur. Hur går jag vidare med detta? Mvh, natalie

Lawline svarar

Hej Natalie

Det låter enligt din beskrivning som att flera avtalsbrott har begåtts av din hyresgäst. Att hon inte har erlagt den sista hyra är givetvis ett avtalsbrott. För detta kan du söka betalningsförläggande hos kronofogden eller domstol. Även rökningen är i strid med avtalet och för detta kan du kräva skadestånd under förutsättning att rökningen har medfört skada för dig. Skadan skulle t.ex. kunna bestå i att röken har förstört möbler i lägenheten eller att du själv får ett krav riktat mot dig från din hyresgäst på grund av att lägenheten har blivit rökskadad. Vad gäller slitaget av soffan beror det lite på hur avtalet är utformat, vilket ersättning du eventuellt kan kräva. Föreskriver avtalet t.ex. att vid slitage som inte kan klassas som vanligt slitage (t.ex. slitage av djur som explicit anges som slitage som ej är vanligt slitage) hyresgästen ska ersätta dig med en likvärdig soffa eller att ersättning till ett visst belopp skall utgå, kan du yrka på detta också i en eventuell tvist. Det kommer sedan an på den bevisning du lägger fram i målet om slitaget är sådant som enligt avtalet skall klassas som "vanligt slitage" som du får tåla, eller slitage som går utöver vad som bör klassas som vanligt slitage. Eftersom ni i avtalet själva har definierat slitage från djur som slitage som skall ersättas torde dina chanser vara goda att få ersättning för skadan förutsatt att du kan bevisa att slitaget kommer från ett djur och att det inte redan fanns innan hyresgästen flyttade in. Vad gäller städningen är min bedömning att det blir svårt att kräva någon ersättning där eftersom det inte föreskrivs något om detta i avtalet. Det skulle visserligen kunna anses vara underförstått avtalat mellan er då det nog får anses vara kutym att städning ska ske före avflyttning, men det är ingenting du bör förlita dig på.

Vad gäller nycklarna så är min uppfattning att det inte kan utgöra stöld. Brottsrekvisitet för stöld är att någon "olovligen tager vad annan äger i syfte att tillägna sig det", se 8:1 Brottsbalken (BrB). Din hyresgäst har ju inte olovligen tagit nycklarna av dig eftersom du har gett dem till denne. Det brottet som ligger närmast till hands enligt din beskrivning är enligt mig olovligt förfogande enligt 10:4 BrB. För detta brott kan den dömas som har viss egendom i sin besittning (nyckeln) och förfogar över den på sådant vis att den rättmätige ägaren berövas sin rätt till egendomen. Jag tycker att du bör kontakta polisen i fråga. Även om inget brott har begåtts så har du givetvis rätt till din nyckel. I ett dylikt fall kan man vända sig till Kronofogden och begära handräckning för att de skall  fastställa att en viss person skall vara skyldig att överlämna viss egendom till dig. Du kan kombinera din ansökan hos Kronofogden med både handräckning och betalningsföreläggande enligt ovan. Du kan vid både betalningsföreläggande och handräckning begära att Kronofogden också verkställer besluten på så vis att de hjälper dig till att åtgärderna vidtas.

Jag hoppas att det löser sig och att mina svar har varit till din hjälp!

Victor SundhRådgivare