Utebliven semesterersättning kan, under vissa förutsättningar, i efterhand avkrävas av arbetstgivaren

Pga dålig koll från min sida har jag inte vetat något om rätten till semesterersättning vid timlön. Jag har jobbat nästan 5 år utan att få någon semesterersättning för något av åren. Går det att få retroaktivt eller kan jag bara få det för det senaste året?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Enligt 33 § Semesterlagen ska den arbetstagare som inte fått (men som vill få) semesterersättning begära detta inom två år från utgången av det semesterår som begäran gäller. Med andra ord kan du i din situation retroaktivt kräva semesterersättning ca två semesterår tillbaka i tiden. Utöver ett krav på att retroaktivt få semesterersättning två semesterår år tillbaka i tiden kan du även kräva skadestånd för skada som du lidit av att inte få semesterersättning dessa två semesterår, se 32 § Semesterlagen.

För utebliven semesterersättning längre bak i tiden än två semesterår kan du dock dessvärre inte kräva någon semesterersättning retroaktivt och du kan inte heller kräva skadestånd för den tiden, se 33 § Semesterlagen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare