FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/04/2014

Utebliven reklamation på grund av Köplagspreskriptionen

Hej. Jag köpte en Chanel-väska på Tradera år 2008. När jag nu själv skulle lägga ut den på Tradera, tog företaget bort min auktion med orsaken att det var en kopia (vilket jag var omedveten om). Vad har jag rätt att göra nu när det passerat över 5 år? Eller har jag inga rättigheter längre på grund av tiden? Har kvar personens namn och kontouppgifter som jag köpte den av, men man får känslan att jag inte har rätt att göra något längre. Önskar gärna vägledning.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att du verkar ha köpt väskan av en privatperson genom Tradera, så är det köplagen som blir tillämplig på din situation, det vill säga när två privatpersoner gör affärer med varandra. Dessvärre stämmer dina farhågor om att det numera är försent för att vidta åtgärder mot säljaren av väskan. Detta framgår av 32§ 2st (se https://lagen.nu/1990:931#P32S1) i köplagen då köparen måste reklamera varan senast inom två år för att inte förlora rätten att göra detta. Undantaget är då säljaren har givit en garanti eller annan utfästelse om att möjligheten att reklamera ska gälla under en längre tid än två år, vilket jag antar inte har skett i detta fall. Då ditt köp av väskan skedde redan 2008 så har denna tidsfrist nu passerat, och det spelar då tyvärr ingen roll att väskan är en kopia.

Hoppas att detta svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Johan OlssonRådgivare