Utebliven löneutbetalning

Hej! jag arbetade på en restaurang tills ungefär 2 veckor sedan. nu har min lön uteblivit och arbetsgivaren hänvisar till att han inte haft den ekonomiska möjligheten att betala ut lönen, och att det kan dröja så länge som en vecka innan jag får den. jag har inte skrivit på något anställningsavtal, däremot så har jag dokumenterat antal timmar som jobbats samt har även en lönespec från tidigare månaden. självklart jobbade jag "vitt". min fråga är; har jag rätt till något skadestånd/ränta/kompensation för detta? och finns det något jag kan göra för att tvinga fram lönen tidigare?

Lawline svarar

Hej,

Om jag förstår din fråga rätt, har du slutat jobba på restaurangen.

Till att börja med behöver inte ett anställningsavtal nödvändigtvis vara skriftligt, utan även muntligt avtal gäller. Det finns, eller fanns, tydligen ett sådant i ditt fall, och enligt detta avtal skall din arbetsgivare bland annat betala ut lön. Om du inte har fått din lön, har du en fordran på din arbetsgivare. Förutom den lön du skulle ha fått, så har du rätt till ränta enligt Räntelagen, se främst 3 och 6 §§, https://lagen.nu/1975:635.

Det enklaste för dig är att du, om du är fackligt ansluten, vänder dig till ditt fackförbund för hjälp med att få ut lönen. I annat fall kan du ansöka hos Kronofogdemyndigheten om betalningsföreläggande (som regleras i Lagen om betalningsföreläggande och handräckning,  https://lagen.nu/1990:746). Hur detta går till får du enklast information om genom att kontakta Kronofogdemyndigheten, exempelvis genom deras hemsida (https://www.kronofogden.se/).

En svårighet kan för dig vara att bevisa att det förelåg ett avtal, samt att detta innebar att du skulle få ut din lön ett visst datum. Detta kan bli aktuellt om du ansöker om betalningsföreläggande och arbetsgivaren bestrider detta. Du kan då självklart välja att driva det vidare till domstol. Förhoppningsvis förnekar inte arbetsgivaren avtalet, och i varje fall är din lönespec och dokumentation av antalet timmar relativt goda bevis för anställningsavtalet.

Lycka till!,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare