Utebliven lön och semesterersättning mm.

Hej! För någon månad sen fick jag reda på att jag inte fått utbetalt min sem ersättning och för lite lön under 1 1/2år tid. När jag gick och fråga dom om det så sa dom att jag var anställd som lärling och jag inte hade samma rättigheter som andra. Men då ringde jag och frågade en ombudsman och han sa att deras kollektivavtal inte tillämpade lärlingar, jag fick samt reda på att dom inte får ha tim anställda på deras jobb och det har jag varit i 1 1/2års tid. På mitt första anställningsavtal så står det tillsvidareanställning, men sedan har dom skrivit själva under "timanställd". Och för 3 månader sen fick jag då en vikarieanställning, det var innan jag hade insett vad som hade skett och när jag krävde min semesterersättning fick jag sparken innan min vikarie anställning gick ut. Och i veckan fick jag min lönespecifikation och då hade jag fått en lön som motsvara 74kr/tim. Och när jag ringde och sa det till dom då sa dom att lönen ändras varje månad fastän jag har haft vikarieanställning och det står kontrakt på min lön. Jag har även skickat mail till dom under loppets gång, och skrivit vad jag hittat i lagboken osv om semesterlagen anställningsskydd och så vidare, då säger dom att dom ska anmäla mig för att jag skrivit dessa saker till dom. Jag är inte med i facket, men jag vet att kollektivavtalet tillämpar även mig och lagar. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt Semesterlagen 1§ så har alla arbetstagare rätt till semesterlön eller, om lönen inte tagits ut innan man slutar sin anställning, kompensation i form av semesterersättning. Det gäller oavsett om arbetsgivaren valt att kalla anställningen för en lärlingsanställning. När man är timanställd och har en rörlig lön så uppgår beloppet till 12% av den förfallna lönen (SemL 16b§).

Vidare så ska kollektivavtalet mycket riktigt som utgångspunkt även tillämpas på dig som oorganiserad arbetstagare. Om företaget är bundet av ett kollektivavtal och de har haft visstidsanställda i strid mot avtalet så har de därför begått ett kollektivavtalsbrott. De är i så fall skadeståndsskyldiga gentemot den fackförening de slöt avtalet med (Medbestämmandelagen 54§). Dessvärre så är det endast den aktuella fackföreningen som kan göra gällande avtalsbrottet. Du som oorganiserad kan inte göra gällande skadeståndsanspråk med stöd av kollektivavtalet om inte en sådan rätt framgår direkt eller underförstått av ditt anställningsavtal eller om det aktuella villkoren är så oskäliga att de kan jämkas med stöd av Avtalslagen 36§.

Vad gäller ditt avsked så ingås för det första alla anställningsavtal tillsvidare om inte något annat har avtalats. Att man har en tillsvidareanställning hindrar inte att arbetstiden är upplagd som timanställning. En tillsvidareanställning kan inte omvandlas till en vikarieanställning hur som helst utan då måste tillsvidareanställningen först ha avslutats och sedan ska man ingå en ny vikarieanställning. I ditt fall så är det lite oklart om du ska anses vara tillsvidareanställd eller anställd som vikarie men oavsett vilket så är det naturligtvis felaktigt av arbetsgivaren att sparka dig på grund av att du kräver att få ut din semesterersättning. Ett vikariat avslutas när den man vikarierar för kommer tillbaka eller när man når en eventuell avtalad tidsgräns och för att man ska kunna säga upp en tillsvidareanställning så krävs saklig grund. Eftersom din arbetsgivare inte har följt reglerna så kan du kräva skadestånd av dem (LAS 4§ 2st, 7§, 18§ och 38§).

Vad gäller lönen så är det såklart det avtalade beloppet som gäller. Din arbetsgivare har därför begått avtalsbrott genom att inte betala ut hela beloppet till dig och du har därför rätt till skadestånd i form av den uteblivna lönen och eventuell skada plus dröjsmålsränta. Slutligen så har din arbetsgivare vad jag kan se inte någon grund för att anmäla dig för någonting.

Jag tycker att det här låter allvarligt och det verkar vara fråga om ett ganska stort belopp som är tvistigt. Eftersom det verkar som att arbetsgivaren inte följer kollektivavtalet så tycker jag att du ska meddela facket och jag tycker även att du ska ta det här vidare för egen del. Arbetstvister stäms in till tingsrätten där du har din hemvist när det är du som enskild arbetstagare som stämmer arbetsgivaren. Jag tycker att du ska ta det här vidare till en yrkesverksam jurist och du är varmt välkommen att höra av dig till någon av våra samarbetspartners!

Semesterlagen hittar du https://lagen.nu/1977:480

Lagen om anställningsskydd hittar du https://lagen.nu/1982:80

Lagen om rättegången i arbetstvister hittar du https://lagen.nu/1974:371

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare