Utebliven lön

Hur ska jag gå tillväga för att få ut min lön som skulle varit utbetald den 25 oktober? O när arbetsgivaren inte svara? Jag börjar få panik. Jag har räkningar att betala.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Arbetsgivaren är skyldig att betala lön till dig som motprestation för det arbete som du utför. Gör arbetsgivaren inte det har du en fordran mot din arbetsgivare.

Om du är med i ett fackförbund bör du i första hand vända dig till dem. I annat fall kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Det krävs dock att du kan visa att det föreligger ett avtal mellan dig och arbetsgivaren, att förfallodatumet passerat och att skulden avser pengar.

På kronofogdemyndighetens hemsida (här) kan du läsa mer om hur du ansöker om betalningsföreläggande och hur processen går till.

Farah WaliRådgivare