Utebliven leverans

Hej

Jag undrar vem som ska stå för fraktkostnaden vid utebliven leverans , köparen eller säljaren ?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Om du har köpt varan i egenskap av privatperson så är det företaget som ska stå för fraktkostnaden. Enligt konsumentköplagen 7 § ska (om inget annat är avtalat) säljaren svara för transportkostnader och andra kostnader för varan.

Företaget är alltså skyldigt att bekosta frakten.

Säljarens dröjsmål

Utebliven leverans betyder att säljaren är i dröjsmål (konsumentköplagen 9§). Vid dröjsmål har du som köpare rätt att kräva att säljaren fullgör köpet och genomför leveransen till dig. Säljaren är skyldig fullgöra köpet så länge det inte föreligger hinder som gör att säljaren inte kan genomför leveransen. Detta framgår av 12 § konsumentköplagen.

Du som köpare kan också häva köpet i vissa fall. Om köparen har krävt att få leverans inom en bestämd (skälig) tilläggstid och säljaren inte levererar får köpet hävas.

Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse eller om köparen meddelat säljaren om att det är avgörande med leverans en viss dag för att köparen alls skulle ha ingått avtalet kan köparen också häva köpet. (13 § konsumentköplagen).

Robin UddénRådgivare