FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/09/2013

Utdrag ur belastningsregister för arbetssökande

Hej! Har en liten fråga det är så att jag är dömd för grov stöld och min fråga är får jag jobba med barn? För enligt min handläggare så får jag det inte. Tycker det verkar konstigt eftersom jag inte är dömd sexualbrottsling. Är nu arbetslös men har en chans att få ett deltidsjobb som fritidslärare. Så får jag ta det jobbet eller inte?

Lawline svarar

Hej.

Den som vill arbeta inom vissa yrkeskategorier måste lämna in ett registerutdrag till arbetsgivaren. Detta gäller bland annat barnomsorg och förskoleverksamhet, hem som tar emot barn för vård eller boende, samt personer som arbetar med stöd och assistans till barn med funktionshinder. Detta framgår av 9§ Lagen om Belastningsregister. Det finns också särskilda lagar om registerkontroll av sådan personal som nämns i 9§. Vägrar man att lämna ett registerutdrag får man inte anställas inom någon av de nämnda verksamheterna.

Vilka uppgifter som skall finnas i ett sådant registerutdrag som man själv lämnar in framgår av 22§ i Förordningen om Belastningsregister. Det är framförallt våldsbrott, sexualbrott och narkotikabrott som omfattas av utdraget. Stöld och grov stöld omfattas däremot inte, och kommer alltså inte att synas i de utdrag du är skyldig att lämna in.

Vissa arbetsgivare har också möjlighet att själva kontrollera en arbetssökande i belastningsregistret. Om arbetsgivaren själv gör utdraget syns uppgifter om alla brott den arbetssökande dömts för. Möjligheten att själv göra registerkontroller av arbetssökande finns för arbetsgivare som anställer personal inom psykiatrisk sjukvård, vård av utvecklingsstörda eller vård av barn och ungdom. Inom vanlig barnomsorg och förskoleverksamhet finns inte denna möjlighet. Se 11§ p.5 och 21§ p.2 Förordning om Belastningsregister.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att om registerkontrollen sker genom att du själv lämnar in ett intyg till din framtida arbetsgivare, kommer uppgifterna om att du dömts för grov stöld inte att synas. Om du däremot söker jobb hos en arbetsgivare som omfattas av möjligheten att själv göra registerkontroll av arbetssökande, kan denne se vad du dömts för genom att själva göra utdraget.

Nedan länkar jag till Lag om Belastningsregister samt Förordning om Belastningsregister.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980620.htm

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19991134.htm

Lycka till!

Dag EresundRådgivare