Utdelning av arv

Min fru och jag har vardera två barn från tidigare äktenskap, inga gemensamma barn. Ett äktenskapsförord (äf) är registrerat och ett testamente som ger den överlevande maken fri förfoganderätt med undantag av äf och med undantag av laglotterna är skrivet. Om en av oss avlider, ärver då vardera barnet till den avlidne 1/8 (1/4 av 1/2) av hela kvarlåtenskapen med undantag av vad som ingår i äf?

Lawline svarar

Tack för din fråga till Lawline!

Det första som händer efter dödsfallet är att en bodelning kommer göras utifrån äktenskapsförordet. Därefter kommer arvskifte ske i överensstämmelse med testamentet och utifrån vardera makes egendomsförhållanden. Detta innebär att barnen direkt vid sin förälders död får ut sin laglott, vilken utgör halva arvslotten.

Isabella WidjestrandRådgivare