Utbud, icke bindande.

Hej! I en tidningsannons erbjöd en butik en tv för 5000 kr. Pga ett feltryck hade priset dock blivit 10000 kr för lågt. Jag köpte dock tv:n till priset tidningen visade. På vägen ut ur varuhuset blev jag dock stoppad. De förklarade att priset var fel och ville ha betalt för resten av det riktiga priset. Jag vägrade dock då jag ju redan hade köpt tv:n. Har de rätt att ta tillbaka varan om jag inte betalar mer?

Ett annat scenario jag kom att tänka på var även följande: Om expediten i kassan innan jag hade betalt berättade om felskrivningen, hade de ändå varit tvungna att sälja tv:n enligt reklamannonsen i tidningen?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ett avtal sluts, enligt 1§ avtalslagen, genom anbud och accept. För att ett erbjudande ska vara att betrakta som ett bindande anbud krävs att det är riktad till en bestämt adressat. En annons kan således inte vara bindande såsom ett anbud, istället brukar man vid annonsering prata om "utbud".

Detta innebär att butiken inte är bunden av trycket i annonsen. Istället blir det så att när du ber om att få köpa varan blir blir din vilja ett anbud och att butiken accepterar betalning blir en accept.

I ditt fall har visserligen ett avtal slutits eftersom du hann gå igenom kassan innan felet uppdagades men butiken har ändå med största sannolikhet rätt att häva köpet. Detta med anledning av 32§ avtalslagen som förenklat säger att den som till följd av en felskrivning ingått ett avtal med annan innebörd än åsyftad inte är bunden av detta, förutsatt att motparten var, eller borde varit i ond tro.

När bedömningen görs huruvida någon varit i ond tro utgår man inte från det aktuella fallet utan från hur en genomsnittlig köpare skulle uppfattat situationen. Nu blev priset på varan endast 1/3 mot vad den egentligen var avsedd att kosta. Trots att rabatter är vanliga hos elektronikkedjor är detta troligtvis en för stor miss för att man ska kunna hävda god tro (även om du i ditt fall var i god tro).

Du måste således lämna tillbaka varan, alt betala mellanskillnaden. Har du haft utgifter till följd av deras felskrivning (tex resekostnad) torde du emellertid kunna kräva butiken att ersätta dina utlägg.

Avtalslagen hittar du här länk

David IngvarssonRådgivare