FrågaSKATTERÄTTAvdrag20/02/2017

Utbildningskostnad för utvidgning av verksamhet

Hej!

Har en fråga gällande avdragsgill kostnad för kurs. Undrar i fall man som anställd hårfrisörska, kan dra av kostnaden för en grundkurs man gått i nagelvård då jag tänkt erbjuda nagelvård till kunderna på hårfriseringen. ska har gått en grundkurs i nagelvård och har tänkt att förutom hårvård erbjuda nagelvård till kunderna på hårfriseringen. Kan denna kostnad möjligtvis vara avdragsgill inför inkomstdeklarationen)

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår situationen du beskriver vill du göra avdraget i rollen som näringsidkare och du har tagit kursen för att kunna utöka din näringsverksamhet.

Utbildningar kan i vissa fall vara avdragsgilla för företagare/näringsidkare. Det kräver då att utbildningen har ett samband med den verksamhet du redan bedriver (hårfrisering) och att den medför att din verksamhet har nytta av dina nya kunskaper.

Nagelvård blir en ny tjänst inom den redan bedrivna verksamheten och ses som en utvidgning av verksamheten. Kursen är en förutsättning för denna utvidgning men ger ingen nytta till själva hårfriseringen. Utifrån den bedömningen är kostnaden för kursen inte avdragsgill.

Här är en länk till Skatteverkets sida om utbildningskostnader för företagare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare