FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/10/2015

Utbetalning av underhållsbidrag efter barnets 18-årsdag

Är skild o har en dotter som har fyllt 18 år och som går sista året på gymnasiet. Hon är boende hos mig. Vad gäller för underhållsbidraget efter det hon fyllt 18 år? Upphör det? Eller ska det betalas som innan till mig tills dottern tar studenten? Eller betalas till min dotter som betalar till mig för boende etc.? Eller eller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Underhållsbidrag skall betalas ut antingen till och med din dotters 18-årsdag alternativt så länge hon fortsätter studera, dock längst tom. det år hon fyller 20 år.

Föräldrabalken regleras inte till vem underhållsbidraget skall betalas, varför det är upp till föräldrarna att komma överrens om ifall de ska ske till det myndiga barnet eller till föräldern där barnet bor. Det som avgör frågan är alltså hur ni tillsammans planerar det myndiga barnets boende och försörjning under studietiden.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olivia ÅmanRådgivare