Utbetalning av semesterersättning

Hej har blivit uppsagd pga arbetsbrist från och med den 1 januari 2017och idag har jag pratat med min arbetsgivare om semesterersättning att jag vill ha den utbetald på min lön i december men så säger han till mig att vi har gjort en muntlig överkommelse om att jag har semesterersättning i min lön men vi har aldrig pratat om de så säger han.ja det har vi har ljuger rätt i ansiktet på mig det står inget i mina lönespecifikation eller i min kontrakt att jag har semesterersättning i länet kam han göra så? Jag börjar jobba 2015 05 01 och har aldrig haft semester vad kan jag göra åt detta? Hur många dagar ska han betalar till mig? vad har jag rätt till?Jag har försökt prata med han men det går inte mvh.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till oss på Lawline för din fråga!

Det kan direkt konstateras att din arbetsgivare har gjort fel.

Semesterersättning beräknas i Semesterlagen. Denna lag är tvingande, det innebär att du och din arbetsgivare inte kan träffa ett avtal om andra villkor än de som står i lagen. Däremot kan ett kollektivavtal påverka hur mycket semesterersättning du har rätt till.

Om du är ansluten till ett fackförbund bör du ta kontakt med ditt fack och berätta omständigheterna för dem.

Om du inte är medlem i ett fackförbund bör du undersöka om ett kollektivavtal finns på arbetsplatsen. Finns det ett kollektivavtal finns det en stor chans att kollektivavtalet reglerar rätten till semesterlön och semesterersättning. Isåfall kan du hänvisa till kollektivavtalet då du pratar med din arbetsgivare. Om Inget annat står i ditt kontrakt gäller reglerna i kollektivavtalet nämligen.

Om det inte finns ett kollektivavtal på platsen gäller semesterlagen, som jag nämnde ovan är denna lagstiftning tvingande och kan inte avtalas bort. Det framgår ur 2§ semesterlagen.

28§ Semesterlagen - Du har rätt till semesterersättning om din anställning upphör innan du tagit ut semester.

Exakt hur mycket ersättning du ska få ut är svårt för mig att säga eftersom jag inte vet din månadslön.

16b§ - konstaterar dock att semesterlönen (vilket också är beräkningen för semesterersättning) utgör 12% av lönen under intjänandeåret.

Du har alltså som huvudregel rätt till 12% av din årslön i semesterersättning.

Sammanfattningsvis - Semesterersättningen är inte inkluderad i din lön, oavsett vad din arbetsgivare påstår. Du bör i första hand vända dig till facket, i andra hand se hur ditt kollektivavtal ser ut om det finns ett sådant, i tredje hand åberopa semesterlagen som är en tvingande lagstiftning och som din arbetsgivare inte kan avtala bort såsom han påstått.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare