Utbetalning av arvskifte

Hej. Efter vår Mors bortgång anlitade vi "familjejuristen" i dags är godkännande av skattemyndigheten klar samt en redovisning av tillgångar och skulder alltså boupptäckningen klar.

Vid en fråga till juristen om när arvsskiftet är klart det vill säga när kommer pengar att betalas ut säger juristen "till våren" och om man då tänker att våren börjar i April så rör det dig om 6 månader är det verkligt möjligt att det ska behöva ta så lång tid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen tidsgräns för hur långt arvsskiftet kan ta, utan detta varierar från fall till fall. De bestämmelser som reglerar ett arvskifte hittar du här, i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) 23 kap. . Hur långt tid de tar är beroende av ärendets komplikation. Den jurist som sagt att det kommer dröja till våren är troligen inte helt säker på hur lång tid det kommer att ta och vill ha lite marginal för eventuella oförutsedda händelser och liknande.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare