FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/02/2014

Urkundsförfalskning och straffskala

Två vårdnadshavare har kommit överens om att skriva under och skicka in en ansökan till en skola för deras barn. Den ena vårdnadshavaren förfalskar sedan den andras underskrift och skickar in ansökan själv. Båda var alltså överens om skolan men de var inte överens om att den ena skulle förfalska underskriften. Är det brottsligt att förfalska en underskrift på detta sättet? Vad kan straffet bli i så fall?

Lawline svarar

Hej!

Det framgår att vårdnadshavarna har kommit överens om ansökan till skola, men att det inte finns samtycke till underskriften. Vårdnadshavaren som skrev under har då obehörigen skrivit under ansökan, eftersom samtycke inte förelåg.

Det krävs att det föreligger en "fara i bevishänseende", vilket kort förklarat betyder att förfalskningen sannolikt kan ses som äkta. Det här borde vara uppfyllt, då den ena vårdnadshavaren har skrivit under men att detta kan tros vara underskrivet av personen vars namn det var som skrevs.

Sammantaget är urkunden att betrakta som falsk och personen har då gjort sig skyldig till urkundsförfalskning, 14 kap. 1§ brottsbalken, som du kan hitta https://lagen.nu/1962:700#K14

Straffet för just det här fallet kan inte jag avgöra utan det är upp till domstol, men en vägledning är att straffskalan för urkundsförfalskning är fängelse i högst två år.

Det finns även ringa fall av urkundsförfalskning där straffskalan är böter eller fängelse i högst sex månader, då kallad förvanskning av urkund, 14 kap. 2§. Det som betraktas om förfalskningen är att anse som ringa är bland annat om urkunden är av mindre värde eller att underskriften har skett för att hjälpa någon till dennes rätt. Av exempel på förvanskning av urkund att döma är det i det här fallet troligtvis inte att se som ringa utan av normalgraden.

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare