FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/02/2015

Urkundsförfalskning

Bästa.

Efter en skilsmässa 2 år sedan, så har vi bodelningen klarats upp, dock så tycker min fd, hustru att hon känner sig för fördelad angående uppdelningen av skulderna,

- hon vill därför göra en polisanmälan om urkundsförfalskning gällande en låne ansökan som gjordes under gällande äktenskap låneansökan var på 1000000 kr där hon påstår sig inte har skrivit under lånehandlingen, (lånet genomfördes aldrig).

Vad kan hända och hur bör man gå till väga?

Lawline svarar

Hej Peter,

Tack för du använder dig av lawline.se.

En polisanmälan är möjligt att göra för den som misstänker att en brottslig handling begåtts, även om denna i sin tur eventuellt inte leder till en fällande dom.

För att en urkundsförfalskning enligt brottsbalkens bestämmelser skall bli aktuellt krävs dels att denna upprättats uppsåtligen i enlighet med brottsbalken 1 kap. 2§. Det krävs även att det faktiskt är en urkund som framställts, vilket jag svårligen kan bedöma utifrån de uppgifter du beskrivit.

För att brottet urkundsförfalskning skall vara för handen är det inte nödvändigt att denna urkund senare faktiskt har använts. Däremot är det nödvändigt enligt paragrafens stadgande att framställandet av denna urkunden innebär en fara i bevishänseende.

Straffskalan för en urkundsförfalskning av normalgraden är fängelse upp till två år. Är brottet att anse som ringa döms man till förvanskning av urkund vilket kan innebära böter alternativt fängelse upp till sex månader.

Du är välkommen att kontakta vår telefonrådgivning alternativt ställa ytterligare frågor via vår hemsida.

Med vänlig hälsning,

Johan Hagelqvist

Lawline

Johan HagelqvistRådgivare