FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/05/2014

Uppvigling till störande av allmän sammankomst

Om någon skriver på nätet att man skall störa ut ett valmöte, är detta uppvigling, utöver BrB 16§4. Ansvar för senare händelser? Stort tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Uppvigling regleras i BrB 16:5, som du hittar här. Det som krävs för att brottet ska vara begånget är: en uppmaning till allmänheten att begå brott, och att det inte endast är en ringa fara för att ett brott kommer att orsakas av uppmaningen.

Det som skrivs får inte endast ger uttryck för en positiv inställning till brottet, utan även en förhållandevis tydlig uppmaning att begå brott. Ansvar beror således på hur uppmaningen är formulerad, även om indirekta uppmaningar kan uppfylla kravet. I detta ligger också att gärningsmannen måste ha uppsåt att brott kommer till stånd, dvs. det måste vara hans syfte med uppmaningen.

Att det ska rikta sig till allmänheten anses betyda att det inte får vara en mindre sluten grupp. Att det sker på internet är betydelselöst, mottagarkretsen i det enskilda fallet är det som är avgörande.

Faran för brott får inte vara ringa, vilket innebär att det inte får vara osannolikt att de som tar del av uppmaningen faktiskt utför brottet. T.ex. om mottagarna saknar intresse av att begå brottet eller om svårighetsgraden på brottet är hög.

Det är alltså möjligt att dessa kriterier uppfylls i det enskilda fallet, det kvarstår dock att den gärning som uppmaningen avser ska vara brottslig.

Ett störande av ett valmöte kan, som du påpekar, vara ett störande av allmän sammankomst (BrB 16:4). Störandet kan bestå i våldshandlingar eller oljud. Vad som komplicerar saken något som kan ses som ett störande även kan vara att använda grundlagsskyddad yttrandefrihet, 2:1 Regeringsformen (här). Brottsliga yttranden faller utanför grundlagsskyddet, men gränsen är svårfångad. Beroende på hur mycket valmötet hindras och de störande handlingarnas natur kan det dock vara brottsligt. Den som uppmanar behöver ha uppsåt till att den störande verksamheten ska vara av sådan art att den klassificeras som brottslig. Beroende på vad uppmaningen innehåller kan även andra brott i 16 kap. BrB aktualiseras, t.ex. upplopp (BrB 16:1) eller ohörsamhet mot ordningsmakten (BrB 16:3).

Uppviglingsbrottet fullbordas redan så fort de nämnda kraven är uppfyllda, om brottet sedan begås eller inte är betydelselöst. Gärningsmannen kan inte heller hållas ansvarig för senare händelser på grund av uppviglingsbrottet.

Att anstifta till brott kriminaliserat genom BrB 23:4 (här) som föreskriver ansvar för medverkan till brott. Det som krävs är att psykiskt orsaka någon annans brottsliga gärning. Vilket alltså omfattar ett krav på att faktiskt påverkan, inte endast uppmana. Har gärningsmannen anstiftat anstiftat brottet, och det också utförs kommer han även ha gjort sig skyldig till medverkan till störande av allmän sammankomst.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare