FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt24/06/2017

Uppskovsbeloppet beror på skillnaden mellan ersättningen för ersättnings- och ursprungsbostaden.

Hej. Jag äger ett friköp radhus.Taxvärde 143700 i Östra Skogås em lån på 14.0000 !,4 mille.Jag har även ett fritidshus i skärgården mede tax,värde 1077 som jag inte har några lån på. Jag har även ett uppskov på 873 000 på bostaden i Skogås.

Jag planerar att sälja mina fastigheter, flytta och köpa en lägenhet i Spanien. Jag tar med mitt uppskov.

Frågan är nu. hur beräknar man ny min skatt på bostäderna?

Jag kommer att arbeta 2 år till då jag är 68.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skatten på kapitalvinst vid avyttring av fastigheter är 22% på skillnaden mellan ersättningen och omkostnadsbeloppet. Det sista omfattar anskaffnings- och förbättringsutgifterna. Från ersättningen drar man av utgifter för avyttring eller utfärdandet, till exempel mäklarkostnader.

När det gäller uppskovsbeloppet beror det på skillnaden mellan ersättningen för ursprungsbostaden här i Sverige och den för din spanska lägenhet. Om ersättningen för den sista är minst lika stor som vad du får för ditt hus i Sverige, motsvarar uppskovsbeloppet kapitalvinsten ökad med tidigare uppskovsbelopp, i ditt fall 873 000. Om den är mindre så drar man av skillnaden från summan av vinsten plus tidigare uppskovsbelopp.

Här är det viktigt att observera att uppskovsbeloppet inte kan överstiga 1 450 000 kronor.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar

Sotirios ApostolouRådgivare