Uppskovsbelopp vid försäljning av bostadsrätt

Hej!

Jag sålde i början av 2016 en bostadsrätt för 4,4 mkr och gjorde en vinst på ca 2 mkr. Min pappa stod som

50% ägare för att lånet skulle gå igenom när jag köpte den. Han har dock inte nyttjat den eller bott där.

Strax därefter köpte jag (vi) en bostad för 2,5 mkr där han står som ägare till 10%.

Jag skulle vilja göra uppskov med skatten. Om möjligt, hur mycket av skatten kan jag/vi skjuta upp?

Tack på förhand!

Mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsättningar för avdrag för uppskovsbelopp regleras in inkomstskattelagen (i det följande IL), närmare bestämt i kap. 47.

För att börja med skulle jag vilja påpeka att en förutsättning för att få göra avdrag för uppskovsbelopp är att den avyttring (i ditt fall: försäljningen) som orsakar kapitalvinsten måste omfatta en ursprungsbostad (IL 47 kap. 2§ 1 st. 1 p.), vilket innebär att den måste vara den skattskyldiges permanentbostad (dvs. där man varit bosatt, IL 47 kap. 3§ 1 & 2 st.). Detta är inte fallet för din pappa, som du beskriver situationen i din frågeställning, och följaktligen får han inte göra avdrag.

I ditt fall, eftersom ersättningen för urprungsbostaden (4,4 mkr) överstiger ersättningen för ersättningsbostaden, blir IL 47 kap. 7§ 1 st. 2 p. tillämplig, vilken stadgar att ditt uppskovsbelopp består av kapitalvinsten (ökad med tidigare uppskovsbelopp, du har inte skrivit någonting om detta i din fråga så jag antar att detta är lika med noll) minskad med skillnaden mellan ersättningen för ursprungsbosaden samt ersättningen för ersättningsbostaden. Detta blir 2 mkr - (4,4 - 2,5) = 2 - 1,9 = 100,000 kr.

Det ovanstående förutsätter att de siffror du skrivit hänför sig till dig personligen, dvs dina andelar. Är fallet inte så, då ska du räkna samma siffror med dina andelar, vilket innebär att

din kapitalvinst är 50% av 2 mkr = 1 mkr,

ersättningen för ursprungsbostaden blir 4,4 x 50% = 2,2 mkr och

ersättningen för ersättningsbostaden 90% x 2,5 mkr = 2,250 mkr.

Detta är viktigt, därför att ersättningen för ersättningsbostaden, i detta fall, är minst lika stor som ersättningen för uppskovsbostad. I så fall är IL kap. 7§ 1 st. 2 p. inte längre tillämplig, utan beräkningen ska göras enligt IL 47 kap 7§ 1 st. 1 p., vilken stadgar att uppskovsbeloppet motsvarar kapitalvinsten (igen, ökad med tidigare uppskovsbelopp). Det finns, dock, en begränsning i IL 47 kap. 7§ 2 st.: urppskovsbeloppet får inte överstiga 1 450 000 kr x 50% (din andel av bostaden) = 725 000 kr. Överskjutande del, i detta fall 1 mkr + 725 000 = 275 000 kr ska tas upp till beskattning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare