Uppskovsbelopp

Är det lagligt med retroaktiv skatt på reavinst ,uppskovsskatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av Regeringsformen (2:10 2 st RF) följer att retroaktiv skatt i princip inte får tas ut. När det gäller uppskovsskatt är det emellertid inte korrekt att benämna sådan skatt som retroaktiv.

Ett uppskovsbelopp innebär en uppskjutning av den beskattning som följer av en kapitalvinst vid försäljning av sin fastighet (se 47 kap IL). Denna möjlighet finns för att lagstiftaren vill undvika inlåsningseffekter på bostadsmarknaden, det ska ge större incitament för att flytta om man så vill.

Uppskjutningen av skatten ska givetvis beskattas någon gång i framtiden, något som sker vid försäljning av bostad nr 2 som man flyttat till efter den första försäljningen. När beskattningen då sker innebär det alltså inte att det är en retroaktiv skatt på kapitalvinsten, utan man har helt enkelt skjutit upp beskattningen till detta tillfälle.

Hoppas det var svar på din fråga!

Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare