Uppskov vid försäljning av delad bostad

Om vi delat på huset som är värderat till 5 milj, vi har lån på 3 milj

Detta innebär att vi har en vinst i var 1,5 milj. Min fd vill betala in in vinstskatten så ja får jag får klara pengar ( som han kallar det) kan han göra så?

Jag vill ha hela vinsten Inkl skatten för det tänkte jag lägga i mitt nästa boende.

Vilket är rätt känns som han försöker lura mig.

Mvh Mia

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni har ägt olika delar av bostaden vid försäljningen får ni två olika vinster. det betyder att din partner kan betala in sin del av skatten om hen vill, och du kan använda din som uppskov till nästa bostadsköp. Din partner kan alltså inte bestämma över din del.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare