Uppskov ska återföras till beskattning vid avyttring av ersättningsbostaden

Hej.

Jag har idag ca 2 milj kr i uppskov från tidigare bostadsaffärer.

Sedan ca 6 månader bor jag i en villa men trivs inte och vill flytta.

Min fråga är denna. Jag kommer göra ca 1 milj i vinst, denna vinst kommer jag inte kunna begära uppskov på då jag bott där mindre än ett år.

Kommer mina tidigare uppskov också beskattas iom försäljningen av min nuvarande bostad?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras i inkomstskattelagen, vilken du kan hitta här.

Närmare bestämt regleras uppskovsbeloppet i 47 kap. Du har rätt att den villa där du bor inte kan anses utgöra ursprungsbostad, eftersom den inte är din permanentbostad i lagens mening (du har bott där mindre än ett år, detta hittar du under 3§ 2 st.). Det uppskov som du fått med anledning av att du köpte villan som ersättningsbostad kommer att återföras till beskattning när du säljer den, enligt 11§ 1 st.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare