FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/09/2014

Uppskov med verkställighet av fängelsestraff

Min man har dömts till mordförsök. Han fick sin fängelsestraff 6,5 år och han har suttit i häkte 3 månader! Så att han han 3 år kvar att sitta! Han har behov av behandling för sin rygg och för gamla whiplashskador. Han är sjukpensionär och nu sitta han i häktet och han kan inte jobba alls och han får inte hjälp med sin rygg! Kan min man ansöka om uppskov?

Jag hoppas att få bra svar från er;)

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom din man sitter häktad kan han inte ansöka om uppskov med sitt fängelsestraff, se 12 § i lagen om beräkning av strafftid m.m. där det står att "den som dömts till fängelse och icke är häktad" kan ansöka om uppskov av verkställigheten av straffet hos Kriminalvården.

Ett skäl till uppskov kan vara den dömdes hälsotillstånd, men det krävs att det föreligger särskilda skäl. Ett uppskov kan som längst vara sex månader, så det är bara en temporär uppskjutning av straffet. På Kriminalvårdens hemsida kan man läsa mer om uppskov (se här), och där står att sjukdom eller sjukskrivning sällan är skäl för uppskov. Så även om din man inte hade suttit häktad är det osäkert om han beviljats uppskov på grund av sin rygg.

Alla fängelser har en läkarmottagning, så om din man har behov av medicin eller behandling under tiden i fängelset så kan det tillgodoses. I fängelselagens 9:e kapitel 1 § slås fast att en intagen som behöver hälso- och sjukvård ska vårdas enligt läkares anvisningar, endera på anstalten eller vid behov på allmänt sjukhus. Det är kriminalvården som bedömer behovet, och det finns ingen garanti att de är helt ense med din man om exakt vilken vård eller behandling han behöver, men din man kommer under fängelsetiden att ha tillgång vård om det behövs.

Kriminalvården har information på sin hemsida till anhöriga och vänner till den som blivit dömd, kanske kan den vara till hjälp för dig? Du hittar informationen här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare